Zalando breidt europese techactiviteiten verder uit

27. August 2015
Technologie
  • Zalando heeft in Helsinki een tweede technologie-hub buiten Duitsland geopend met plannen om op de middellange termijn tot 200 banen te creëren.
  • Het lokale team zal zich richten op het ontwikkelen van consumentenproducten zoals mode-apps.
  • Het opbouwen van het tech-team in Dublin ligt op schema, waarbij een sterke focus op data science ligt.
  • Door de groei van het tech-team in Berlijn kan Zalando toewerken naar het doel van 2.000 tech-medewerkers.
zalando_helsinki_opening

Helsinki, 27 Augustus 2015 - Zalando SE, het meest toonaangevende online modeplatform in Europa, breidt haar internationale tech-activiteiten uit. Gisteren heeft de e-tailer een nieuwe technologie-hub geopend in Helsinki. Zalando deed dit tijdens een launch op het nieuwe kantoor, waar het ook het lokale team welkom heette.

Door te investeren in technologie wil Zalando zich nog sterker positioneren als modeplatform en het aanbod vergroten om klanten en merken dichter bij elkaar te brengen. Het nieuwe kantoor in Helsinki zal een belangrijke rol spelen in deze strategie en zal zich richten op de ontwikkeling van klantgerichte producten zoals mode-apps. “De mobiele trend zet de wereld van mode en ecommerce volledig op zijn kop en mobiele apparaten worden niet alleen gebruikt om simpelweg online te shoppen. Het aantal mobiele bezoeken aan onze webshop ligt met 57% inmiddels al hoger dan het aantal bezoeken via desktop. Daarom investeren we sterk in onze mobiele capaciteiten”, zegt Philipp Erler, SVP Technology bij Zalando. “De strategische locatie, goede universiteiten en een goed ontwikkelde mobiele sector maken van Helsinki de beste omgeving voor een nieuwe internationale tech-hub. Daarnaast willen we een stevig onderdeel van de Finse tech-community uit gaan maken en in de toekomst met lokale start-ups samenwerken."

Het kantoor in Helsinki is de tweede technologie-hub buiten Duitsland. Eerder dit jaar opende Zalando al het Fashion Insights Center in Dublin. In Ierland ligt de focus op onderzoek op het gebied van deep data en engineering. Dit is gekoppeld aan R&D om een real-time insight platform rondom mode te ontwikkelen. Het lokale team zal de komende weken groeien naar meer dan 20. In het eerste jaar wil Zalando ongeveer 50 banen in Dublin creëren, met potentie voor enkele honderden banen op de lange termijn.

In totaal bestaat het tech-team van Zalando inmiddels uit ruim 800 medewerkers. Aan het begin van dit jaar waren dit er nog ongeveer 500. Bijna 750 mensen die op de tech-afdeling werken doen dit vanuit het hoofdkantoor in Berlijn. “We profiteren van de technologie-boom in Berlijn. Ons kantoor in het hart van de Europese tech-industrie is onze belangrijkste motor voor het werven van top-ontwikkelaars,” zegt Philipp Erler. “Tegen het eind van 2016 willen we meer dan 2.000 ontwikkelaars aan het werk hebben bij Zalando. Om ondanks onze snelle groei nieuwe ideeën en innovaties snel en flexibel te kunnen implementeren kunnen tech-experts beslissingen nemen, zonder dat hiervoor een managementteam nodig is, en hebben we afgelopen voorjaar Radical Agility geïntroduceerd. Door te werken met de vier basisprincipes van Purpose, Autonomy, Mastery en Trust richten we ons op het snel in gebruik nemen van een zeer professionele infrastructuur die de technische fundering vormt van ons modeplatform en voor alle hieraan gerelateerde activiteiten.”

Zalando Technology in een notendop
- Tech-teams in Berlijn (HQ), Dortmund, Erfurt en Mönchengladbach, Duitsland; Dublin, Ierland; Helsinki, Finland
- Meer dan 800 werknemers met meer dan 50 nationaliteiten
- Meer dan 70 teams van ontwikkelaars verspreid over de verschillende kantoren
- Kleine, flexibele en autonome teams passen Radical Agility toe, gebaseerd op Purpose, Autonomy, Mastery en Trust
- Het Zalando platform wordt vooral in-house ontwikkeld, waarbij gebruik wordt gemaakt van open source en cutting-edge technologieën zoals React, Scala, Python, Cassandra, Clojure, AWS, en Docker
- De vijf principes van systeembouw: API First, REST, SaaS, cloud, en microservices

OVER ZALANDO
Zalando (https://corporate.zalando.com) is Europa´s grootste online platform voor vrouwen, mannen en kinderen. Wij bieden onze klanten op een plek een praktische shoppingervaring met een uitgebreid aanbod aan mode-artikelen, gaande van schoenen, kleding en accessoires, met gratis verzending en retour. Ons assortiment van meer dan 1.500 internationale merken bestaat uit wereldwijde populaire, fast fashion en lokale merken, aangevuld met artikelen van onze private labels. Ons lokale aanbod richt zich op de verschillende voorkeuren van onze klanten in elk van de 15 Europese markten waar we leveren: Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Spanje, Zweden, Zwitserland, Polen en het Verenigd Koninkrijk. Door ons logistieke netwerk met drie centraal gelegen distributiecentra in Duitsland kunnen wij onze klanten in heel Europa efficiënt bedienen. Wij geloven dat wij met onze integratie van mode, bedrijfsprocessen en online technologie een overtuigend aanbod kunnen bieden aan zowel onze klanten als partners. Zalando’s shops trekken meer dan 135 miljoen bezoeken per maand aan. In het tweede kwartaal van 2015, kwam ongeveer 57 procent van mobiele toestellen, wat resulteerde in bijna 16,4 miljoen actieve klanten aan het einde van het kwartaal.

Monica Franz / Corporate Communications
monica.franz@zalando.nl