“Wie is de Zalon-klant?”

Een Nederlander is geen Vlaming. Zalon stopt personal in personal styling

Zalon Infographic BENL

Personal styling, dat is niet alleen een kwestie van maten en gewichten. De culturele verschillen, ook daar worden onze stylisten iedere dag mee geconfronteerd. Dat vereist een op maat gemaakte aanpak. Zalons expertise, uiteraard. De inzichten die we over onze Nederlandse en Vlaamse klanten hebben verzameld, hebben we geanalyseerd en gedistilleerd. Wie shopt wat? En wat met regiogebonden ‘modewoorden’ als ‘kisten’ en ‘marcellekes’? Hier gaan we!

1. Kortst van stof: de Vlamingen

Als in: Nederlanders zijn de grootste. De Nederlandse Zalon-man (183,5) is gemiddeld 3,2 cm groter dan z’n zuiderbuur. De Vlaamse Zalon-vrouw (167,6) moet de Nederlandse Zalon-vrouw (170,4) een naaldhakje zetten om die 2,8 centimeter te overbruggen.

2. Langste tenen: de Nederlanders

Vlamingen zijn schuchter, Nederlanders temperamentvol. Dat zie je aan hun schoenmaat. De tenen van de gemiddelde Nederlandse Zalon-man (43,4) én vrouw (39) zijn maar liefst 0,2 centimeter langer ten opzichte van de Vlaamse.

3. Laten zich stylen ‘on the go’: de vrouwen

Zowel Nederlandse als Vlaamse Zalon-mannen zijn honkvast en laten zich vooral stylen vanachter hun computer. De Nederlandse en Vlaamse Zalon-vrouwen benutten volop hun talent voor multitasken en laten zich stylen ‘on the go’ via de Zalon-app.

4. Serieuzeneuzen: de Vlamingen

Vlaamse Zalon-vrouwen gaan meer op zoek naar ‘business casual’ looks terwijl de Nederlandse kiezen voor ‘sporty-elegant’. Zalon-mannen houden unaniem van ‘naturel, sportief-elegant en atletisch’. En dan hebben we het niet over hun ‘ideale partner’.

5. Jongst van geest: de Nederlanders

De Vlaamse Zalon-man voelt zich 2,4 jaar jonger terwijl de Nederlandse Zalon-man én Vlaamse Zalon-vrouw zich gemiddeld 3,1 jaar jonger voelen. Niemand kan tippen aan het optimisme van de Nederlandse vrouw. Die voelt zich maar liefst 3,6 jaar jonger.

LOST IN TRANSLATION

In Nederland vraagt men naar een ‘getailleerde blouse’ in Vlaanderen heet dit  een ‘gecentreerd hemd’. In Vlaanderen zeggen ze ‘bottines’ terwijl dat in Nederland ‘kisten’ heet. En als je als Nederlander bij een Vlaamse Zalon-stylist een mouwloos hemd bestelt, zal die je discreet vragen of je ‘een marcelleke’ bedoelt.

BOX FACTS

Nederlandse mannen zijn gek op polo’s. Vlaamse mannen op streepjes. Beiden houden ze van sweaters. Bij de Nederlanders is die meer ‘preppy’, bij de Vlamingen eerder casual/urban. Vlaamse vrouwen zijn gek op coltruien. Nederlandse vrouwen verkiezen een losse blouse. Beiden houden van sneakers. Vlaamse vrouwen zweren bij vintage sneakers, Nederlandse vrouwen bij sportieve sneakers.

WAT BESLUIT DE STYLIST

Nederlanders zijn optimistisch en op zoek naar kleding die comfy zit. 80% van de Nederlandse vrouwen draagt 3x per week een jeans. Vlamingen besteden bewust, voelen zich gezond ‘jeugdig’ en houden van casual smart met een trendy twist. Ze zijn iets grotere sneakerfans, meer ijdel en fashion forward.

Boiler Plate - Zalon - NL - Q1 2018

Over Zalon
Zalon is de styling service van Zalando en dus dé place to be voor individuen die van kop tot teen gestyled willen worden zonder er hoofd of spaarvarken over te breken. In 2015 ontstaan in Duitsland, zette Zalon in 2016 voet aan Nederlandse grond en vanaf 2017 ook in Vlaanderen. Aan de hand van een vragenlijst op www.zalon.nl geef je aan hoe je eruit ziet, wat voor stijl je hebt en van welke merken je houdt. De stylist stelt op basis van die criteria gratis een outfitbox voor je samen met één of twee outfits. Dat is geen computerprogramma, maar een mens van vlees en bloed met vakervaring én een luisterend oor. Heb je weldra een sollicitatiegesprek? Ben je recent mama geworden en wil je je een nieuwe stijl aanmeten? Of ben je gewoon op zoek naar inspiratie of een leuke verrassing voor jezelf of een geliefde? De stylist catert naar jouw noden. Kleurt of past een item niet? Leg het terug in de doos en stuur het gratis retour. Net zoals bij Zalando, betaal je enkel voor wat je houdt.