Local goes digital: Zalando en lokale winkeliers gaan samenwerken

October 20, 2016
Convenience

Terwijl online winkelen in populariteit blijft toenemen, ligt het overgrote deel van het mode-assortiment nog steeds in fysieke winkels. Als onderdeel van de #IntegratedCommerce aanpak biedt Zalando vanaf nu de mogelijkheid om kleine, lokale retailers hun producten te laten verkopen via het fashion platform. Dit is de eerste keer dat het voor lokale retailers mogelijk is om zonder technische kennis contact te maken met het Zalando platform door middel van de externe partnersoftware ‘Gax-system’. De eerste 10 deelnemende winkels zijn in Duitsland van start gegaan. Zij kunnen eenvoudig orders accepteren vanuit klanten van Zalando en hen voorzien van het betreffende artikel als het beschikbaar is in hun winkel.

Jan Bartels, Vice President Logistics Products bij Zalando: “Vanuit de platformstrategie van Zalando proberen we verschillende manieren te vinden om niet alleen grote merken en retailers, maar ook om voor het eerst lokale winkels  met een gelimiteerde technologische infrastructuur bij het platform aan te sluiten. Op deze manier is Zalando de digitale strategie voor kleinere retailers die moeite hebben met digitalisering en biedt zij hen een alternatief verkoopkanaal. We zien de toekomst van de handel als een naadloze shopping experience voor klanten, of de producten nu online te koop zijn of in fysieke winkels. Om deze reden zijn we continu bezig met het testen van nieuwe initiatieven die beide werelden met elkaar verbinden.”

Al 10 lokale retailers hebben zich aangemeld voor de testpilot, een hiervan is Tip Tap Kinderschoenen uit Weilheim (Beieren): “Als een lokale winkel is ons belangrijkste doel voornamelijk het bereiken van nieuwe klanten, vooral de klanten uit jongere generaties”, zegt de eigenaar Thomas Ganguin. “Dat is waarom e-commerce belangrijk is voor ons als een extra distributiekanaal, om extra verkoop te genereren. Tot nu toe is de ervaring van het online shoppen via het Gax-systeem goed. We zijn in staat om meer merken te verkopen en te profiteren van het grote bereik van Zalando. Als we een eigen online shop zouden hebben, hadden we meer ruimte en meer personeel nodig gehad. Met het Gax-systeem kunnen we flexibel beslissen welke orders we online accepteren.”

In juni is de eerste testpilot van Zalando in Duitsland gestart, waarmee ze lokale en fysieke winkels van grote partnermerken als Adidas aan het Zalando Platform hebben verbonden. Het assortiment van de twee Adidaswinkels in Berlijn is gedigitaliseerd en wordt online aangeboden aan de klanten van Zalando.

OVER ZALANDO

Zalando is Europa’s grootste online platform voor vrouwen, mannen en kinderen. Wij bieden onze klanten op een plek een praktische shoppingervaring met een uitgebreid aanbod aan mode-artikelen, gaande van schoenen, kleding en accessoires, met gratis verzending en retour. Ons assortiment van meer dan 1.500 internationale merken bestaat uit wereldwijde populaire, fast fashion en lokale merken, aangevuld met artikelen van onze private labels. Ons lokale aanbod richt zich op de verschillende voorkeuren van onze klanten in elk van de 15 Europese markten waar we leveren: Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Spanje, Zweden, Zwitserland, Polen en het Verenigd Koninkrijk. Door ons logistieke netwerk met drie centraal gelegen distributiecentra in Duitsland kunnen wij onze klanten in heel Europa efficiënt bedienen. Wij geloven dat wij met onze integratie van mode, bedrijfsprocessen en online technologie een overtuigend aanbod kunnen bieden aan zowel onze klanten als partners. Zalando’s shops trekken meer dan 160 miljoen bezoeken per maand aan. In het tweede kwartaal van 2016 kwam ongeveer 65 procent van mobiele toestellen, wat resulteerde in bijna 18,8 miljoen actieve klanten aan het einde van het kwartaal.

Monica Franz
+49(0)15238843157