“Wie is de Zalon-klant?”

Een Vlaming is geen Nederlander. Zalon stopt personal in personal styling

Zalon Infographic BENL

Personal styling, dat is niet alleen een kwestie van maten en gewichten. De culturele verschillen, ook daar worden onze stylisten iedere dag mee geconfronteerd. Dat vereist een op maat gemaakte aanpak. Zalons expertise, uiteraard. De inzichten die we over onze Vlaamse en Nederlandse klanten hebben verzameld, hebben we geanalyseerd en gedistilleerd. Wie shopt wat? En wat met regiogebonden ‘modewoorden’ als ‘kisten’ en ‘marcellekes’? Hier gaan we!

1. Kortst van stof: de Vlamingen

Als in: Nederlanders zijn de grootste. De Vlaamse Zalon-man (180,3) is gemiddeld 3,2 centimeter kleiner dan z’n noorderbuur en de Vlaamse Zalon-vrouw (167,6) moet de Nederlandse Zalon-vrouw een naaldhakje zetten om die 2,8 centimeter te overbruggen.

2. Langste tenen: de Nederlanders

Vlamingen zijn schuchter, Nederlanders temperamentvol. Dat zie je aan hun schoenmaat. De tenen van de gemiddelde Nederlandse Zalon-man (43,4) én vrouw (39) zijn maar liefst 0,2 centimeter langer ten opzichte van de Vlaamse.

3. Laten zich stylen ‘on the go’: de vrouwen

Zowel Vlaamse als Nederlandse Zalon-mannen zijn honkvast en laten zich vooral stylen vanachter hun computer. De Vlaamse en Nederlandse Zalon-vrouwen benutten volop hun talent voor multitasken en laten zich stylen ‘on the go’ via de Zalon-app.

4. Serieuzeneuzen: de Vlamingen

Vlaamse Zalon-vrouwen gaan meer op zoek naar ‘business casual’ looks terwijl de Nederlandse kiezen voor ‘sporty-elegant’. Zalon-mannen houden unaniem van ‘naturel, sportief-elegant en atletisch’. En dan hebben we het niet over hun ‘ideale partner’.

5. Jongst van geest: de Nederlanders

De Vlaamse Zalon-man voelt zich 2,4 jaar jonger terwijl de Nederlandse Zalon-man én Vlaamse Zalon-vrouw zich gemiddeld 3,1 jaar jonger voelen. Niemand kan tippen aan het optimisme van de Nederlandse vrouw. Die voelt zich maar liefst 3,6 jaar jonger.

LOST IN TRANSLATION

In Vlaanderen vraagt men naar een ‘gecentreerd hemd’, in Nederland heet dat een ‘getailleerde blouse’. In Vlaanderen zeggen ze ‘bottines’ terwijl dat in Nederland ‘kisten’ heet. En als je als Vlaming bij een Hollandse Zalon-stylist een ‘marcelleke’ (NDL vertaling: hemd) bestelt, kan je er zeker van zijn dat die ‘stijlvol’ achterover valt.

BOX FACTS

Nederlandse mannen zijn gek op polo’s. Vlaamse mannen op streepjes. Beiden houden ze van sweaters. Bij de Nederlanders is die meer ‘preppy’, bij de Vlamingen eerder casual/urban. Vlaamse vrouwen zijn gek op coltruien. Nederlandse vrouwen verkiezen een losse blouse. Beiden houden van sneakers. Vlaamse vrouwen zweren bij vintage sneakers, Nederlandse vrouwen bij sportieve sneakers.

WAT BESLUIT DE STYLIST?

Vlamingen besteden bewust, voelen zich gezond ‘jeugdig’ en houden van casual smart met een trendy twist. Ze zijn iets grotere sneakerfans, meer ijdel en fashion forward. Nederlanders zijn optimistisch en op zoek naar kleding die comfy zit. 80% van de Nederlandse vrouwen draagt 3x per week een jeans.