Zalando breidt tech-activiteiten uit naar Dublin en creëert tot 200 banen

Technologie
  • Eerste technologie-hub buiten Duitsland creëert 200 banen
  • Onder andere (deep) datawetenschap & engineering onderzoek
  • Nieuwe website van Zalando verbetert aanbod en biedt klanten de beste online winkelervaring

Dublin, 22 april 2015 – Zalando SE, Europa's meest toonaangevende online fashion platform, heeft vandaag het nieuwe Zalando Fashion Insights Centre in Dublin geopend. De Ierse premier Enda Kenny was aanwezig bij de officiële opening in Dublin's Silicon Docks, evenals Robert Gentz, oprichter en lid van de Raad van Bestuur van Zalando.

Zalando wil de wereld van e-commerce transformeren door het beste platform voor elke speler in de mode te bouwen, zowel in Europa als wereldwijd. Het nieuwe kantoor in Dublin, Zalando's eerste technologie-hub buiten Duitsland, zal hierbij een belangrijke rol spelen. Dublin is een bruisende stad met een sterke reputatie als het gaat om innovatie, waardoor het voor het bedrijf mogelijk is om de beste kandidaten aan te trekken op het gebied van onderzoek en ontwikkeling, big data analyse, datawetenschap en engineering. Zalando is van plan om in de komende drie jaar tot 200 banen te creëren.

De premier van Ierland, Enda Kenny sprak tijdens de officiële opening van het Fashion Insights Centre: "Ierland bouwt aan een reputatie als de Europese internethoofdstad. Zalando's besluit om zich hier te vestigen en zo tot 200 banen te creëren, illustreert dat op treffende wijze. Dankzij onze talentvolle arbeidskrachten is Dublins Silicon Docks de plek waar enkele van de grootste internetbedrijven ter wereld zich hebben gevestigd.

Richard Bruton, minister van 'Jobs, Enterprise and Innovation' over de komst van Zalando: "Het aantrekken van meer van de snelst groeiende technologiebedrijven naar Ierland en het creëren van banen is een belangrijk onderdeel van ons actieplan voor werkgelegenheid. In de afgelopen jaren hebben we al grote successen op dit vlak geboekt. De aankondiging van Zalando om 200 nieuwe banen in Dublin te creëren verwelkomen wij uiteraard. Ik wens Zalando al het succes toe met deze investering."

Robert Gentz, oprichter van Zalando en lid van de Raad van Bestuur: "Zalando is de meest bezochte e-commerce mode website van Europa met meer dan 100 miljoen bezoeken per maand. Als we onze klanten beter begrijpen en goede inzichten kunnen krijgen in aankoopgedrag en - patronen betekent dit dat we hen een zeer persoonlijk en aantrekkelijk aanbod kunnen bieden. Al sinds de start van ons bedrijf investeren wij in dergelijke inzichten wat mede de sleutel tot ons succes is geweest. Het nieuwe Zalando Fashion Insights Centre zal hierbij een belangrijke rol spelen terwijl wij leidend blijven in online fashion en onze aanwezigheid in Europa uitbreiden."

Zalando werft actief kandidaten voor verschillende functies binnen het Fashion Insights Centre op het gebied van data science en engineering, waaronder datawetenschappers en mensen met een achtergrond in disciplines als (technische) natuurkunde, wiskunde en engineering, maar ook onder academici bij universiteiten.

"We bieden graduates en ervaren mensen de mogelijkheid om te werken aan uitdagingen op het gebied van engineering en datawetenschap," zegt Eric Bowman, VP Engineering bij Zalando. "We zoeken de beste engineers en datawetenschappers in Dublin, Europa en de wereld. Mensen die het best gedijen bij het oplossen van moeilijke problemen met impact. We zijn op zoek naar onafhankelijke denkers en briljante uitvoerders. Mensen die dus houden van uitdagingen, van werken aan problemen en graag de slimste mensen om zich heen hebben en die tegelijkertijd een goede samenwerkingscultuur neerzetten."

OVER ZALANDO
Zalando (https://corporate.zalando.com) is een toonaangevende pure play online fashion shop in Europa voor vrouwen, mannen en kinderen. Wij bieden onze klanten op één plek een praktische shopervaring met een uitgebreid aanbod aan fashion: schoenen, kleding en accessoires. Dit wordt aangeboden met gratis verzending en retour. Ons assortiment van meer dan 1.500 internationale merken bestaat uit wereldwijde populaire, fast fashion en lokale merken, aangevuld met artikelen van onze private labels. Ons lokale aanbod richt zich op de verschillende voorkeuren van onze klanten in elk van de 15 Europese markten waar we leveren: Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Spanje, Zweden, Zwitserland, Polen en het Verenigd Koninkrijk. Ons logistieke netwerk met drie centraal gelegen distributiecentra in Duitsland laat ons toe om onze klanten in heel Europa efficiënt te bedienen. Wij geloven dat wij met onze integratie van mode, bedrijfsprocessen en online technologie een overtuigend aanbod kunnen bieden aan zowel onze klanten als partners. Zalando´s websites hebben meer dan 100 miljoen bezoekers per maand waarvan, in het vierde kwartaal van 2014, 48 procent de online retailer via mobiele apparaten bereikte. Dit resulteerde in 15 miljoen actieve klanten aan het einde van het kwartaal.

Monica Franz / Corporate Communications
monica.franz@zalando.nl