Zalando lanceert Fashion Finder in België

30. Oktober 2014
Technologie
  • Start van de testfase voor de geïntegreerde zoekfunctie via beeldherkenning in de Zalando
  • Met de nieuwe functie kunnen klanten in het Zalando assortiment gemakkelijk naar vergelijkbare producten, kleuren en patronen zoeken met behulp van een fotovoorbeeld
  • Terwijl Zalando zich voorbereidt om nog meer klantvriendelijke functies te lanceren, is de Zalando app al meer dan 5 miljoen keer gedownload in heel Europa

Berlijn, 30 oktober 2014 // Zalando is begonnen met het testen van de Fashion Finder in België. Met deze nieuwe functie kunnen klanten een foto nemen van een kledingstuk of patroon en in het Zalando assortiment naar vergelijkbare producten zoeken. De functie is beschikbaar op iOS toestellen en wordt in de komende dagen ook voor Android toestellen gelanceerd. Sinds de lancering van de app is deze al meer dan 5 miljoen keer gedownload in alle 15 Zalando markten.

“De Zalando Fashion Finder biedt onze klanten een nieuwe en handige manier van online shoppen aan – als klanten een stijl van vrienden of in de winkelstraat zien die ze leuk vinden, kunnen ze onmiddellijk kiezen uit vergelijkbare producten beschikbaar op Zalando en deze aankopen zonder een lange voorafgaande zoektocht,” aldus Jan Becker, Country Cluster Head Benelux. “Deze innovatieve functie zal de Zalando app duidelijk gebruiksvriendelijker maken, die sinds de lancering in België al een van de meest populaire apps is.”

De functie is ontwikkeld in samenwerking met technologiepartner Cortexica en verbetert de mobiele shoppingervaring door klanten op een innovatieve manier te laten browsen door de 1.200 merken die beschikbaar zijn op Zalando. Om de shoppingervaring van haar klanten nog te verbeteren zal Zalando verdere klantvriendelijke functies in de app integreren.

“Wij zijn voortdurend op zoek naar nieuwe technologische benaderingen en innovatieve oplossingen om onze meer dan 13,7 miljoen klanten in heel Europa te helpen tijdens het online shoppen op Zalando. Dit houdt in dat we op verschillende manieren toegang willen kunnen bieden tot ons breed aanbod van merken en producten in ons assortiment,” zegt Christoph Lütke Schelhowe, VP Customer Experience bij Zalando. “Naast een andere manier van toegang tot ons assortiment is de Fashion Finder ook een engagerende functie die op een speelse en inspirerende manier gebruikt kan worden.”

De Zalando app is in eigen huis ontwikkeld door het mobile team, bestaande uit 26 personen. Met meer dan 500 IT-experts die werkzaam zijn in de technologische afdeling, worden de meeste zakelijke processen waaronder logistiek, design en payment zelf door Zalando uitgevoerd.

OVER ZALANDO
Zalando (https://corporate.zalando.com) is een toonaangevende pure play online fashion shop in Europa voor vrouwen, mannen en kinderen. Wij bieden onze klanten op één plek een praktische shopervaring met een uitgebreid aanbod aan fashion: schoenen, kleding en accessoires. Dit wordt aangeboden met gratis verzending en retour. Ons assortiment van meer dan 1.500 internationale merken bestaat uit wereldwijde populaire, fast fashion en lokale merken, aangevuld met artikelen van onze private labels. Ons lokale aanbod richt zich op de verschillende voorkeuren van onze klanten in elk van de 15 Europese markten waar we leveren: Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Spanje, Zweden, Zwitserland, Polen en het Verenigd Koninkrijk. Ons logistieke netwerk met drie centraal gelegen distributiecentra in Duitsland laat ons toe om onze klanten in heel Europa efficiënt te bedienen. Wij geloven dat wij met onze integratie van mode, bedrijfsprocessen en online technologie een overtuigend aanbod kunnen bieden aan zowel onze klanten als partners. Zalando´s websites hebben meer dan 100 miljoen bezoekers per maand waarvan, in het vierde kwartaal van 2014, 48 procent de online retailer via mobiele apparaten bereikte. Dit resulteerde in 15 miljoen actieve klanten aan het einde van het kwartaal.

Monica Franz / Corporate Communications
monica.franz@zalando.nl